Stakeholderengagement wordt een verplichting
Stakeholderengagement wordt met de komst van de CSRD een verplichting voor bedrijven. Belangrijk je dus hierin te verdiepen en te scholen.
De organisatie als mens
Voormalig Apple-strateeg Guy Kawasaki wijst op het belang van het tonen van de menselijke kant van organisaties. ‘Be a Mensch’ is het devies in zijn boek Enchantment (2011) om vertrouwen te winnen bij de omgeving. Hij doelt daarbij op het Jiddische begrip ‘Mensch’, dat staat voor eerlijk, vriendelijk en transparant. Dat is in zijn ogen ook de basis voor het handelen van organisaties. Rechtschapenheid, fatsoenlijk, waardigheid, verantwoordelijk en een gevoel voor wat juist is, zijn de karaktereigenschappen die bepalen of je als organisatie ook als ‘mensch’ wordt gezien door de omgeving. Maar daarnaast gaat het om goodwill en anderen het voordeel van de twijfel gunnen. Kawasaki meent ook dat de combinatie van kennis en competentie een positief effect heeft op het winnen van vertrouwen. Het geeft autoriteit, mits je deze ook toont en deelt met de omgeving.
Kawasaki roept organisaties en bestuurders op om zoveel mogelijk mensen in de samenleving te helpen. En dat te doen zonder daar iets voor terug te verwachten. Hij is namelijk van mening dat je het juiste moet doen vanuit de verplichting die bedrijven hebben om de samenleving terug te betalen.
Meer lezen: https://lnkd.in/em2fgC8