Recensie boek

[Uitgelezen] What are they saying about you?

frank-peters-what-are-they-saying-about-you

DOOR  · 17 NOVEMBER 2015

‘Je bent wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent.’ Met deze wijsheid begint het boek genaamd What are they saying about you? De auteur is Frank Peters. Peters is al 30 jaar adviseur op gebied van crisiscommunicatie en reputatie. Met zoveel ervaring, zou je een dik wollig boek verwachten. Peters heeft echter gekozen voor een handzaam boek. Niet groter dan A5. Die compactheid – en het aanwezig zijn van korte hoofdstukken vol tips en duiding – maakt het boek zeer toegankelijk. Leuk zijn ook de uitspraken van bekende ondernemers en managers. We hebben ze allemaal wel ergens gelezen of gehoord, toch vallen de uitspraken goed in de context van dit boek.

You can’t build a reputation on what you are going to do.

De omgeving

De omgeving vormt een rode draad in het boek en dus ook bij jouw reputatiemanagement. De omgeving heeft een mening over jou(w merk). Of je het nu leuk vindt of niet. Iedereen is een merk, is de eerste statement -en kop – van het eerste deel van de bloemlezing. In totaal bevat het boek 50 ‘lessen’. Vaak niet langer dan een of twee alinea(‘s).

Bewustzijn en passie

Weet waar je voor staat! is de kop van de tweede les en duidt duidelijk op het bewust neerzetten van jezelf als merk. Weet wat je kunt en waar je minder goed in bent. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik betekenen voor anderen?

Passie is de cruciale factoor voor succes. Oprah is in dat kader een voorbeeld dat wordt aangehaald in het boek. Passie overtuigt, passie maakt je authentiek en een boeiend persoon. Dus.. wat is jouw passie? Waar brandt dat heilig vuur?

Jouw story

Ook al vaak gehoord is het feit dat als succesvolle manager, ondernemer of mens vol moet zijn met goede verhalen. Sterker nog.. je moet een manier van storytelling in jouw dagelijkse taken kunnen doorvoeren. Het voorbeeld van Martin Luther King – uit 1963 – is dan net even gedateerd. Jammer. Wapen je voor (de) strijd is ook een les. Update regelmatig je zelfbeeld en blijf leren door te luisteren.

Wijze lessen

Mooi zijn lessen als:

• vertrouwen is de nieuwe currency;
  • jouw reputatie is een airbag;
  • zoek de dialoog;
  • en dump je ego.

We lijken door de lessen heen veel voorvallen van de laatste jaren te herkennen. Zoals het ego van managers van grote organisaties die hun eigen crisis niet willen erkennen en ook de organisaties die tijdens en na een crisis op slot geraken en nauwelijks meer de dialoog aan willen gaan. Het belang van alle content geïndexeerd door Google en de dialogen in de sociale media over jou en merk, wordt herhaaldelijk benadrukt in het boek.

Conclusie

Het compact boekje is in de rits van 50 lessen soms iets te compact in zijn manier van brengen. Veel lessen lijken we al ergens gehoord te hebben en zouden wellicht wat beter toegelicht kunnen worden. Ook zou het boek kunnen winnen aan overtuigingskracht als diverse lessen logischer aan elkaar gekoppeld zouden worden. Het zijn 50 snelle ‘lessen’ die niet altijd tot iets lijken op te bouwen. Dat Apple en Google sterken merken zijn, is niet echt nieuw. Ook het feit dat je moet geloven in je eigen kunnen, is niet echt een eye-opener.

Wellicht zit juist wel de kracht van dit boek, gevuld met 50 lessen, in het feit dat allemaal bruikbare tips zijn. Het is to the point, concreet en draait er niet omheen. Het boek maakt heel erg duidelijk dat een ‘old skool’ manier van aansturen of ondernemen uit den boze is. Wil jij doorgaan als manager met sterke reputatie dat ben je open, interactief, sociaal, eerlijk, authentiek en toegankelijk.

De nieuwe mens voorzien van een sterke reputatie is vooral.. ‘mens’.

Het boek bestellen kan hier.